Akupunktur Wang
Registreret Alternativ Behandler (RAB)i akupunktur

Ægte kinesiske behandlingsteknik
Akupunktur:

Jeg udfører klassisk og professionel behandling i min klinik. Der er en lang række sygdomme, som kan afhjælpes eller bekæmpes med anvendelse af akupunktur.

For dem, som er interesseret i akupunktur men ikke har tid til at læse, har jeg skrevet en kort intro om akupunktur nedenunder.

Klik her for at se nogle artikler, hvor jeg forklarer, hvordan jeg bruger den kinesiske akupunktur teori/lægekunst i praksis.

1. Teori

• Yin og Yang

• Yin og Yang er to krafter, der findes i kroppen. Yin og Yang skal holde balance, ellers bliver man syg. Akupunktur kan regulere ubalance mellem Yin og Yang.

• Qi

• Qi (livsenergien) løber gennem meridianer, der forbinder kroppens indvendige og udvendige dele. Ved nålestik kan meridianerne ryddes op; Qi påvirkes, balancen i Qi forløb genoprettes.

Hvordan bruger man teorien i praksis?

• Otte Symptomer Diagnose
      • og Organ Diagnose

De Otte Symptomer er: Yin og Yang; Indvendig og Udvendig; Kold og Varm; Underskud og Overskud.

Man skal bruge Organ Diagnose, den kinesiske anatomi, for at stille diagnosen.

Den kinesiske anatomi er anderledes end den vestlige.

• Et par eksampler

• Astma. Grundlæggende årsag er dannelse af "Vand" i kroppen. Ved "overskuds-symptomer" skal Qi i Lunger lettes og Lungerne ventileres. Ved "underskud-symptomer" skal pågældende organer styrkes.

Forkølelse. Tre syndromer: Vind-Kulde, Vind-Hede, Sommer Hede-Fugtighed. Vind, Hede, Kulde og Fugtighed skal uddrives, Lunges spredende funktion ophjælpes, Mave- og Milts funktioner skal normaliseres.

Forstoppelse. "Hede" type med meget aktiv Yang Qi, for meget Hede og for lidt Vand; "Underskud" type, hvor "Qi" og "Blod" mangler; "Qi" type, hvor Qi er blokeret i Lever og Galdeblære; Hos de gamle findes der "Kulde" type.

Hjertebanken.Ved diagnose kan man finde: "Qi" mangler, "Blod" mangler, for meget "Slim", og blokade af "Blod". Tilsvarende behandling kan kontroller symptomet. Men ved akut hjertesvigt bør man bruge andre metoder.

Konklusion

Akupunktur er ikke noget, som kan anvendes som fritids hobby. Rigtig anvendelse af akupunktur kan styrke rask kraft mod sygdom og fordrive sygdoms kraft. Men uhensigtsmæssig anvendelse kan gøre det modsat.

2. Virker behandlingen?
    3. Den virker i de fleste tilfælde ved hjælp af intensiv behandling. Nogle andre sygdomme/tilstande kan kontrolleres ved hjælp af forebyggende/ kontrollerende behandlinger. Der er også nogen tilfælde, hvor behandlingen ikke virker. Men man kan altid være sikker på, at den traditionelle kinesiske akupunktur, der udføres af en professionel behandler, ikke har nogen bivirkninger.

4. Hvorfor virker behandlingen?
    5. Man skal lægge mærke til, at der er en teori bag de traditionelle kinesiske behandlinger. Teorien er bygget på en hypotese, som anerkender et system, der eksisterer i menneskets krop og imellem menneske og natur. Dette system kan ikke helt forklares ved den nuværende vestlige sundhedsvidenskab. Men man skal huske, at de behandlingskure, som vi har i dag, er resultater af tusindårige forsøg på mange mennesker.

6. Er der nogen risiko ved akupunktur?
    7. Hvis en akupunktør mangler nødvendig lægeuddannelse (f.eks. anatomi og fysiologi) kan patienterne risikere at få legemsbeskadigelse.
      Hvis en akupunktør, uanset at han/hun er en læge eller ej, mangler en tilsvarende kinesisk medicin/akupunktur uddannelse; eller, hvis en akupunktør ikke er dygtig nok, kan patienterne risikere at få helbredsskader. Fx., en forkert behandling kan forstærke Yang, selvom kun Yin skal forstærkes.
klinik Silkeborgvej 508, 8220 Brabrand Akupunktur Wang

Akupunktur Wang